U poslednje vreme smo svedoci toga da veliki broj ljudi radi nešto što se zove Dropshipping i zahvaljujući tome zarađuju milione širom sveta, a ni srpski dropshipperi ne prolaze uopšte loše. Dropshipping ne treba shvatiti kao kombinaciju za brzu zaradu jer svakako zahteva dosta znanja iz oblasti digitalnog marketinga i kako ga primeniti radi prodaje robe.
Sadržaj
Šta je Dropshipping?
Probaću da objasnim u par elemenata koji razlikuju dropshipping od drugih online prodaja.
- Pre svega, imaš online prodavnicu i na njoj prodaješ nešto, robu.
- Ti nikad ne dodirneš robu koju prodaješ, niti bilo kad dođeš u njen posed. Ti si samo kanal kroz koji kupac kupuje robu od tvog dobavljača, a „vožnja“ tim kanalom košta i tu je tvoja zarada.
- Tvoj glavni zadatak je da dovedeš ljude koji će da plate proizvod, a samim tim i kupe kartu za vožnju. To radiš na mnogo načina, a neki od njih su Fejsbuk, Instagram, Google Ads i tako dalje i tako dalje…
- Ti faktički naručuješ robu od proizvođača i stavljaš adresu za isporuku kod kupca. Ti plaćaš dobavljaču, kupac tebi.
U teoriji, možeš da započneš ovaj biznis za jedan dan, za nešto manje od par desetina evra, jer ti treba domen, i još neke stvari, ali za to ti ne treba plaćanje odmah u startu.
Prvo, da objasnim odgovor na prvo pitanje: Zašto bi neko kupovao od tebe nešto što može tri puta jeftinije da nađe na Aliexpresu. Bukvalno istu tu stvar. Odgovor je jedna reč – brend.
Brend je razlog zašto su ljudi spremni da daju 1.000 evra za iPhone, ali bi za Huawei istih karakteristika 1.000 bilo previše. Brend je zašto Coca-Cola košta više nego Pepsi. Brend je razlog zašto će neko kupiti tvoju robu i platiti 5 puta više, a ne proizvod nekog kineskog proizvođača koji prodaje na Aliexpressu.
Nadam se da ti je jasno sada da jedina dodatna vrednost koju ti nudiš u odnosu na te druge šopove je tvoj brend. I samo zahvaljujući njemu ćeš dobiti svoj deo kolača. Dakle, kako aktivnosti treba fokusirati na ono što donosi vrednost pre nego na ono što ne donosi, jasno je da treba da se fokusiraš na izgradnju brenda koji će opravdati razliku u ceni. A to nikako nije lako.
Prethodni pasus nas dovodi do teme – da li je ovo kombinacija za laku zaradu? Ne. Da bi bio uspešan dropshipper, treba ti znanja iz marketinga, treba ti poznavanje osnovnih alata u ovoj oblasti, Facebook Pixel, da znaš kako prodajni levak funkcioniše, kako koji elementi utiču da taj tvoj levak i naravno, kako ljudi razmišljaju. Ovo poslednje naročito dobro treba da znaš.
Moram napomenuti, ovo nije kombinacija koja je verovatno došla do tebe mnogo puta, gde neki tvoj rođak/prijatelj/poznanik nudi varijantu za zaradu gde treba da tražiš još ljudi koji će da traže još ljudi koji prodaju proizvod. To je affiliate marketing i ja iskreno ne znam nekoga da je nešto ozbiljno zaradio od toga. Dropshipping je nešto drugo.
Da vidimo, koji bi bi bili koraci za bavljenje dropshippingom:
- Pronalazak proizvoda za Dropshipping
- Kreiranje online prodavnice
- Promocija i prodaja
Pronalazak proizvoda za Dropshipping
Ovo je prvi i osnovni korak u Dropshippingu. Tvoj cilj treba da bude pronalazak proizvoda koji imaju dovoljno specifičnu publiku kojoj ćeš lako moći da prodaš svoj proizvod, po mogućnosti više puta. Još je bolje ako tvoja ciljna grupa ima i forume, grupe i međusobno komunicira o stvarima koje ih povezuju. Tada, ukoliko imaš dobar proizvod, oni mogu raditi marketing za tebe. Dakle, tražiš specifične proizvode gde ćeš lako obeležiti karakteristiku osobe koja bi kupila taj proizvod, a da već nije jaka konkurencija. Ukoliko ti je glavni kanal za promociju Facebook (Instagram i Facebook), možeš koristiti Facebook Auidence Insights, da bi video koliko korisnika upada u određene kategorije.
Jednom kada si video da tvoja ciljna grupa ima dovoljno članova i da ima potencijala,a svakako ćeš želeti da vidiš šta da im prodaješ. Tako, na primer, video si da postoji veliki broj grupa na Fejsbuku gde se okupljaju ljubitelji tarantula. Možeš iskoristiti Google Trends da vidiš šta se traži u toj oblasti. Na slici ispod vidimo koliko se i kada pretraživala reč „Tarantula“.
Ovde možeš da vidiš jednu bitnu stvar, a to je sezonalnost. Bitno je da uočiš da određeni proizvod ima sezonski faktor i da budeš spreman na to. Među opcijama za promociju bih izdvojio Instagram influensere, Facebook preko Pixela i Pinterest (naročito ako su ciljna grupa žene, većinski korisnici Pinteresta su žene, ubedljivo).
Kreiranje online prodavnice
Lično uživam u ovom delu posla. Od alata za kreiranje radnje, ubedljivo je najpopularniji Shopify i svakako tu titulu zaslužuje jednostavnošću i kompletnošću.
Shopify u Srbiji – dostupnost i primena
Prvo, moram da kažem, Shopify se može koristiti i iz Srbije. Navodim ovo jer često nailazimo na alate koji su dostupni samo zapadnim tržištima. To nije slučaj i sa Shopify platformom. Čak imamo i većinu (online) pogodnosti koje imaju i Amerikanci.
Ipak, Shopify nije preveden na srpski jezik, tako da ako hoćeš da ga koristiš za kreiranje radnje za prodaju u Srbiji, možda je bolje da koristiš nešto drugo ili da sam prevodiš sve automatski generisane tekstove i dugmad. Ipak, dropshipping nije namenjen za prodaju kod nas, jer bi to onda bio uvoz robe i to se drugacije posmatra sa poreske strane.
Shopify ti omogućava korišćenje određenih aplikacija u okviru alata koje ti omogućavaju različite funkcionalnosti. Pre svega, tu su alati za automatsko preuzimanje proizvoda sa Aliexpressa, gde samo treba da pronađeš proizvod koji ti se sviđa i da uz par klikova i eventualnu izmenu opisa prebaciš kood sebe na sajt. Naziv ovog alata je Oberlo.
Shopify je dosta fleksibilan i ima sve što ti treba da bi uspešno vodio online prodavnicu. Povezuje se sa Facebook-om, povezuje se sa procesorima plaćanja, milina. U Americi imaju još i Shopify Delivery Network, što čak i omogućava isporuku dan za dan, što je dosta poželjno, ipak, u tom slučaju, treba da određenu količinu robe pošalješ kod njih na skladište, a prethodno da je kupiš. Dakle, to bi povećalo tvoje ulaganje.
Bitno je reći da Shopify nije besplatan, košta 29 dolara mesečno, ali zbog pandemije, sada daju 90 dana promo perioda koje možeš iskoristiti za postavljanje svoje prodavnice. Postoje i druge alternative koje možeš koristiti ako bi izbegao plaćanje za platformu, ali lično mislim da nisu vredne pomena. Treba napomenuti da ti je potreban i domen, dok je hosting uključen u pretplatu.
Promocija i prodaja
Nakon što si postavio prodavnicu, treba da kreneš ka cilju – prodaja radi zarade. To ćeš ovako postići.
Treba ti Facebook stranica. Treba ti Facebook Pixels. Probaj da dovučeš inicijalnu grupu ljudi na Facebook stranicu. Izguglaj kako to da uradiš.
Sledeći korak ti je kreiranje „Conversion“ kampanje. Tu ti je cilj prikupljanja što većeg broja potencijalno zainteresovanih ljudi. da se vratimo na tarantule, možeš da targetiraš ljude koji imaju interesovanje „Spiders“.
Nakon prvog koraka, treba da napraviš jedan ili više kvalitetnih postova koji će biti zanimljivi, privlačiti pažnju i pozivati na određenu akciju. Imaš sad već gomilu primera i na Internetu, šta dobro ide kada su u pitanju „call to action posts“.
Nakon što si sve to uradio, krenuće prodaja, ali verovatno ne toliko kao što si očekivao, jer ćeš više trošiti na promociju nego što ćeš zaraditi. Tu na scenu stupa Facebook Pixels, koji prepoznaje karakteristike i omogućava ti da bolje označavaš ljude koji imaju veću verovatnoću kupovine tvog proizvoda. Jednom kad to krene, možeš da odahneš na kratko. Ipak, dok ne krene, može da se desi da si u minusu i par stotina evra. Imaj to u vidu pre nego što kreneš ovim putem.
Dropshipping zarada nije laka – Investiraj pametno
Svakako ćeš u ovaj posao, za pokretanje prodaje jednog jedinog proizvoda potrošiti sate ako ne i dane. Takođe, bar 300-400 evra će ti biti potrebno da kreneš da radiš. Ako to nisi spreman da rizikuješ, bolje i da ne započinješ, siguran sam da ima drugih varijanti koje možeš znatno bolje da iskoristiš za zaradu.
Ako ti se svideo tekst, podeli ga sa prijateljima na društvenim mrežama ili se prijavi da bi dobijao objave o novim tekstovima kada ih objavimo.
Investiraj pametno!