Petak posle Dana zahvalnosti svake godine je poznat kao „Crni petak“ ili „Black Friday“. Crni petak je veoma popularan u zapadnim zemljama jer se nude ogromni popusti i rasprodaje kojima prodavci žele da očiste svoje zalihe od prošlogodišnje robe i oslobode prostor (i novac) za sledeću godinu. Ovo je dobra prilika da se nabavi nešto što je korisno, nešto što vam treba, a opet, za nešto manje novca i da se tako uštedi. Ipak, velika količina reklama u ovom periodu, Božić i Nova godina koji se približavaju, svi čine da se uradi upravo suprotno – da se potroši novac bez potrebe. Ljudi često vođeni atraktivnim cenama kupuju stvari o kojima inače ne bi ni razmišljali. Prilika stvara lopova, a rasprodaja stvara kupca koji ne razmišlja.
Ipak, kako ovo nije sajt o šopingu, ali jeste o akcijama ( 🙂 ), bavićemo se ovom temom sa jedne druge pozicije.
Sadržaj
Crni petak 2020
Kao i svake godine, Crni petak je tradicionalno postao merilo rasta online prodaje u svetu. Lideri iz ove oblasti, pre svega Amazon, Shopify, Walmart, ali i kineski Aliexpress, pomno prate rezultate koje ostvaruju na Crni petak i tako se i vidi opšti rast prodaje. Ove godine su oni videli ogroman rast prodaje, čemu je u velikoj meri doprinela korona. Svi oni koji su bili spremni da se guraju po radnjama za jeftinu odeću, obuću, elektronske komponente i sve ostalo, sada to rade na internetu, jer je bezbednije, lakše, a i kulturnije.
Na primer, poguran epidemijom virusa korona, Shopify je ove godine za „Sajber vikend“ uspeo da ostvari čak 76% veću prodaju u odnosu na isti vikend 2019. godine. Prodavci platforme Shopify su ostvarili prihode od 5.1 milijarde dolara za ova četiri dana. Dok je ta nedelja pre Crnog petka bila čak 84% uspešnija nego godinu dana ranije. Možemo videti da online prodaja predstavlja jednu od najbrže rastućih oblasti, a i akcije tih kompanija su jako popularne i dostižu astronomske cene.
Na samom početku rada Instagram stranice investiraj_pametno, preporučio sam tri akcije, Shopify, The Trade Desk i Paycom.

Crni petak donosi profit pametnim investitorima
Shopify je od tog 18. avgusta porastao više nego što mu je porasla prodaja. Zapravo, ko je tada kupio akcije Shopify kompanije i držao ih do danas, imao bi 201% dobitka, odnosno, na uloženih 1.000 evra, imao bi čak 3.010 evra.

Ipak, i pored toga što je Shopify odmah pored Amazona kada je reč o online prodaji, akcije kompanje Shopify su veoma skupe i bilo bi dosta rizično kupovati ih u ovom momentu, mada ne garantujem da neće nastaviti da rastu.
Akcije i rasprodaje
Globalna ekonomija je definitivno drugačija ove godine zbog velikog uticaja pandemije. Veliki pritisak izvanrednih uslova omogućava kristalizaciju i filtriranje kompanija. One koje su fleksibilne i sposobne da transformišu svoje poslovanje i prilagode ga krizi – rade bolje nego ikada. One koje su bile trome i nefleksibilne, bez obzira na to koliko su velike, zaostaju i propadaju. Takođe, sama pandemija je zbog svih mera koje se preduzimaju pogurala unapred ili unazadila određene kompanije direktnim uticajem. Tako, na primer, kompanije vlasnici kruzera su ove godine doživele veliki krah jer se ispostavilo da su kruzeri jako pogodna mesta za širenje virusa. Jako su pogođene bile i kompanije iz oblasti turizma, proizvođači aviona i avio-kompanije. Ipak, na sasvim drugi način su pogođene takozvane „stay at home“ kompanije, koje pružaju neke usluge ljudima koji sada više vremena provode kod kuće.
Tu se našla kompanija Peloton, koja proizvodi kućne bicikle, koja je doživela ogroman bum ove godine. Takođe, tu se nalazi i kompanija The Trade Desk, koju ste takođe imali prilike da vidite u preporuci na slici iznad. Ko je tog 18. avgusta kupio akcije kompanije The Trade Desk, danas bi na 1.000 uloženih evra imao akcije u vrednosti od 3.700 evra. The Trade Desk radi u oblasti inovativnog marketinga, gde oni pomažu pri plasmanu reklama na internet TV, što polako postaje standard čak i kod nas, a već uveliko u razvijenijim zemljama.
Ipak, uglavnom za sve ove kompanije – jedna stvar je zajednička – bez obzira na prethodni rast – bile su na velikoj rasprodaji u martu ove godine. Dok su svi prodavali akcije jer su mislili da će se tržišta srušiti i bili su srećni jer su uspeli da prodaju svoje akcije sa samo desetak procenata minusa, pametni investitori su iskoristili priliku da pokupuju akcije vrhunskih kompanija po izvanrednim cenama i time sebi obezbede odlične prinose. Primer je kompanija Upwork, koja realno, za prave poznavaoce poslovnog modela ove kompanije, nije nikako mogla biti pogođena pandemijom, čak suprotno. Ipak, u martu su akcije ove kompanije dostigle cenu od 5 dolara po akciji. Danas, cena jedne akcije kompanije Upwork je oko 35 dolara, što znači da ko je tada kupovao, danas ima sedam puta više novca.
Trenutne akcije i rasprodaje
Videli smo da su mnoge kompanije bile na rasprodaji u martu ove godine. Ipak, sada je većina njih doživela procvat i većina akcija je opet veoma skupa. Ipak, dešava se nešto na tržištu što je veoma zanimljivo. Dešavaju se vakcine za koronu. Vakcine za koronu utiču na tržište na sledeći način. Kompanije koje su koronom dobile mnogo, „stay at home“ kompanije, na svaku vest o uspešnoj vakcini, dobiju mnogo ljudi koji u panici prodaju akcije jer misle da usluge tih kompanija više neće biti potrebne. To je možda tačno. Ali, nekima od tih kompanija je korona pomogla da samo dođu do svojih ciljeva znatno brže i da tu ostanu, a ne samo da dožive bljesak.
Primer su akcije telemedicine. Spomenuo sam već akcije kompanije Teladoc. Oni trenutno stagniraju i čekaju na sledeću priliku, da ljudi shvate da niko ne želi da se vrati odlasku kod lekara po recept za lekove kada to može da uradi preko telefona. Ipak, Teladoc je samo jedna od kompanija iz ove oblasti.
Iskoristio bih priliku da predstavim i akcije drugih kompanija iz ove oblasti koje takođe imaju svoju šansu. Naročito mi se sviđaju ove dve, koje se za svoj deo kolača takmiče u Kanadi i spremne su za dostizanje novih visina. Govorim o kompanijama Well Health Technologies i CloudMD Software and Services.
Ovde su (neke) akcije koje ste do sad mogli da vidite na investirajpametno.rs i stranici na instagramu investiraj_pametno. Ukoliko ste investirali u njih u momentu objave, za sad biste bar duplirali svoj novac, a možda i puta tri. Zato, nastavite da pratite.
Livongo |
Teladoc |
Shopify |
Atomera |
Upwork |
The Trade Desk |
Well Health Technologies |
CloudMD Software and Services |
Avalara |
Pinduoduo |
Fastly |
Cloudflare |
Priključi se i klubu milionera, ako hoćeš da objave dobijaš redovno na mail.